مراقبت پوست

پوست حساس و نکات طلایی مراقبت از آن

4D647298 26E4 4601 A311 FE3678EDF3B0

4D647298 26E4 4601 A311 FE3678EDF3B0پوست حساس و نکات طلایی مراقبت از آن

حساسیت پوستی یکی از مشکلات شایع پوستی است که در اثر واکنش‌های غیرطبیعی پوست به محصولات آرایشی، صابون‌ها، عوامل محیطی و ... رخ می‌دهد. پوست حساس در برابر عوامل محرک حساسیت‌زا حساسیت بیشتری دارد و ممکن است با ایجاد خارش، قرمزی و ترشحات پوستی همراه باشد. در این مجله به بررسی علل، علائم و روش های مراقبت از پوست حساس پرداخته خواهد شد.

حساسیت پوستی چیست؟

پوست حساس یک شرایط پوستی نسبتاً شایعی است که تقریباً در هر سنی و در هر نوع پوستی ممکن است رخ دهد و می تواند به دلیل عوامل مختلفی مانند تغییرات هورمونی، تماس با مواد شیمیایی، تغذیه نامناسب و همچنین عوامل محیطی مانند آلودگی هوا و تابش نور ماوراء بنفش (UV) ایجاد شود. این شرایط می تواند باعث خارش، قرمزی، التهاب و ترشحات پوستی شود که می تواند بسیار ناخوشایند باشد. در واقع، پوست حساس، پوستی است که به نوعی واکنش نامناسب نسبت به عوامل مختلف خارجی نشان می‌دهد.

CF3E795D D7CE 40EB B979 859589006874

اگر با حساسیت مداوم و یا شدید مواجه هستید، می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشد:

  • آکنه روزاسه که به صورت قرمزی، برافروختگی و بزرگ شدن رگ های خونی ظاهر می شود.
  • اگزما (همچنین به عنوان درماتیت آتوپیک شناخته می شود) می تواند باعث ایجاد بثورات قرمز و خارش دار شود.
  • پسوریازیس که با لکه های برآمدگی و پوسته پوسته مشخص می شود.
  • درماتیت سبورئیک می تواند به صورت شوره سر روی پوست سر یا به صورت لکه های پوسته پوسته روی صورت ظاهر شود.

این مشکلات همگی با عملکرد غیرطبیعی سد پوست مرتبط هستند به این معنی که لایه بیرونی پوست به اندازه کافی از لایه های عمیق تر پوست محافظت نمی کند در نتیجه محرک ها می توانند از طریق آن نفوذ کنند و واکنش هایی ایجاد کنند.

 

 

شناسایی علائم پوست حساس

 

قبل از هرگونه مراقبت، باید علائم پوست حساس را شناسایی کرد. پس از شناسایی علائم، بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که برای پوست حساس مناسب هستند.

برای شناسایی علائم پوست حساس، بهتر است به دنبال موارد زیر باشید:

1.خشکی پوست: پوست خشک و ترشح ناکافی چربی (سبوم) ممکن است نشانه‌ی پوست حساس باشد.

2.قرمزی و ترشح: اگر پوست شما قرمز شده و دارای ترشح یا خارش است، این می‌تواند نشانه‌ی پوست حساس باشد.

3.جوش‌ها: جوش‌های قرمز و خارش‌آور، مخصوصاً در نواحی حساس مثل صورت و گردن از دیگر نشانه‌های پوست حساس است.

4.پوست حساس به نور: اگر پوست شما به نور خورشید حساس است و با قرمزی و خارش روبرو می‌شوید، این ممکن است نشانه‌ی پوست حساس باشد.

5.ترشحات بینی: اگر پوست در ناحیه بینی شما قرمز و خشک است و ترشحاتی دارد، این نشانه‌ی پوست حساس ممکن است باشد.

 

 

F2C4B7A8 48B0 4A13 B55C 2C8E64633CC5
مقالات آموزشی

روش های مراقبت از پوست حساس

 

 1.استفاده از محصولات طبیعی و غیر شیمیایی

در مراقبت از پوست حساس، بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که حاوی مواد طبیعی و غیر شیمیایی هستند. برخی از مواد طبیعی مانند آلوئه ورا، روغن جوانه گندم، جوجوبا، نارگیل و اسانس‌های گیاهی می‌توانند بهبود حالت پوست حساس کمک کنند. همچنین، از محصولاتی که حاوی الکل، عطر، رنگ و مواد نگهدارنده هستند بهتر است اجتناب کنید.

 

0018F94F BAA3 42AD 89DF 32C3B2A29548

2.استفاده از کرم‌های مرطوب کننده

مرطوب کنندگی یکی از مهم‌ترین مراحل مراقبت از پوست حساس است. مرطوب کننده‌ها یک لایه باریک بین پوست شما و محیط قرار می‌دهند که باعث حفظ رطوبت و جلوگیری از ورود آلودگی به پوست می‌شود.

بنابراین حتما از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید. کرم‌های حاوی اسید هیالورونیک و گلیسرین می‌توانند سبب آبرسانی پوست و کاهش خشکی گردد.

7F281F63 47EC 4423 B44A 95AD82D0DAEC

3.محافظت در برابر آفتاب

تابش نور ماوراء بنفش (UV) می‌تواند بهبود حساسیت پوستی را تشدید کند، بنابراین حتما از یک ضدآفتاب با طیف گسترده و با SPF 30 یا بیشتر استفاده کنید و هر دو ساعت یکبار آن را تمدید کنید.

استفاده از کرم ضدآفتاب برای پوست حساس می‌تواند به حفظ سلامت پوست و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از تحریک پوست کمک کند.

همچنین پوشیدن لباس های محافظ (مانند کلاه) که پوست شما را در برابر اشعه های خورشید محافظت می کند، بسیار ضروری است.

 

26650E37 AC8B 4535 BB8F 8D233DBF4BA8

ترس می تواند عامل اصلی ایجاد پوست حساس باشد. اگر احساس استرس می کنید، سعی کنید راه هایی برای مدیریت و کنترل سطح استرس خود بیابید و مطمئن شوید که بدن شما به اندازه کافی استراحت می کند. همچنین ممکن است بخواهید تکنیک های آرامش بخشی مانند مدیتیشن یا یوگا را به طور منظم در نظر بگیرید.

کنترل استرس می تواند به کاهش قرمزی صورت ناشی از روزاسه، تسکین سوزش ناشی از اگزما و پسوریازیس و رفع آکنه کمک کند.

 

D8C6BC91 F252 4F2F B2D4 5B91D2223520

5.تغذیه مناسب

تغذیه مناسب می‌تواند شرایط پوست حساس را بهبود ببخشد. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین E، ویتامین C، ویتامین A و اسید چرب امگا-3 می‌تواند نقش موثری در مراقبت از پوست ایفا کند. همچنین، مصرف مواد غذایی شور، چرب و قندی بهتر است که محدود شود. رعایت رژیم غذایی سالم با مصرف میزان کافی آب، مصرف میوه و سبزیجات، نوشیدن چای سبز نیز می‌تواند به بهبود حالت پوست کمک کند.

میوه هایی مانند توت فرنگی، زغال اخته و کیوی دارای آنتی اکسیدان هایی هستند که به کاهش التهاب در بدن و بهبود بیماری های پوستی حساس مانند اگزما یا روزاسه کمک کند.

نوشیدن آب کافی در طول روز بدن شما را هیدراته نگه می‌دارد و به همه سیستم‌ها اجازه می‌دهد تا به درستی عمل کنند.

از خوردن غذاهای فرآوری شده خودداری کنید. غذاهای فرآوری شده حاوی موادی هستند که می توانند پوست شما را تحریک کنند، مانند مواد نگهدارنده، رنگ ها و طعم دهنده های مصنوعی، چربی های ترانس و سدیم. به جای خوردن غذاهای فرآوری شده که حاوی این مواد هستند، میوه ها و سبزیجات تازه را انتخاب کنید.

 

918215CF A01E 4DB5 B45D 7E742244991B

6.رعایت بهداشت شخصی

حفظ تمیزی پوست، یکی از نکات ضروری در مراقبت از پوست حساس است. شستشوی منظم با محصولات شوینده برای پوست حساس، به همراه استفاده از حوله‌های نرم و بافت نازک، می‌تواند علائم حساسیت پوستی را کاهش دهد. رعایت بهداشت شخصی مانند شستن دست‌ها و پوشیدن لباس‌های تمیز می‌تواند به پیشگیری از تحریک پوست کمک کند.

همان طور که می دانید پوست های حساس بیشتر در معرض آسیب هستند و لمس  بیش از حد پوست باعث می شود آلودگی های دست به صورت منتقل شده و آکنه و جوش ایجاد شود.

 

8A2DF663 BC9D 47E5 9698 C43C22401195

7.تمرین و ورزش

 تمرین و ورزش منجر به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش استرس می‌شود که می‌تواند به بهبود حالت پوست کمک کند. همچنین، توصیه می‌شود از تمرین‌های که بر روی پوست فشار وارد می‌کنند مثل وزنه‌برداری خودداری کنید.

 

BE0B0220 E05C 4538 8D32 2B543389AD96

 

8.اجتناب از مواد آلرژی زا

برای پیشگیری از تشدید علائم پوست حساس، باید از مواد آلرژی زا در محیط اطرافتان اجتناب کنید. این مواد شامل گرده گیاهان، شوینده‌ها، دود سیگار و مواد شیمیایی است.

اگر می دانید که یک محصول خاص در گذشته باعث ایجاد واکنش آلرژیک (مانند کهیر) شده است، دیگر از آن استفاده نکنید. همچنین حتما هرگونه واکنش پوستی مربوط به محصولات یا مواد جدید را پیگیری کنید تا بتوانید در آینده از آنها اجتناب کنید!

 

DADA960D E2B8 41B8 BFCE 4C2F95D74549

کلام آخر

 

پوست حساس یک مشکل رایج است که می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود. مهم است که بدانید محرک های شما چیست و در صورت امکان از آنها اجتناب کنید.

از پاک کننده ها و مرطوب کننده های ملایم که از عصاره های طبیعی تهیه شده، استفاده کنید. از مواد شیمیایی خشن که ممکن است پوست حساس را بیشتر تحریک کنند اجتناب کنید!

دیدگاهتان را بنویسید